Újabb biztosítási botrány az FKF-nél – a 60 milliós játszma

0
2313

Lassan nem telik el úgy hét, hogy ne látna napvilágot egy újabb kétes szerződés, amely a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-hez és annak vezetőjéhez Csontos István vezérigazgatóhoz köthető. Ezúttal a fővárosi cég autóflottájának kötelező gépjármű felelősségbiztosítását és casco szerződéseit szereztük meg.

Tekintélyes flotta, majdnem ezer autó van az FKF Zrt. birtokában. Nagy biznisz ekkora gépjárműparkra biztosítást kötni, de nemcsak a biztosítócégnek, az alkusznak is. Az FKF három éves periódusra szerződik, a tavaly év végén lejárt kötelezők és cascók 2014. január elsejétől éltek. Az FKF a lejárat előtt pár héttel, 2016. október végén indított közbeszerzési eljárást a kötelező gépjármű felelősségbiztosításra és a cascóra is. Két biztosító adott be ajánlatot, a nyertessel december 27-én kötötték meg a szerződést, ezúttal is három évre, igaz most egy kicsit többért mint korábban.

KGF – három év alatt plusz 63 millió

A fővárosi cég 2014-ben 795 járműre kötött kötelező biztosítást, mint az akkori szerződésből látszik, kicsivel több mint 80 milliót fizettek évente.

FKF_KGF_Optimal_GB0001 FKF_KGF_Optimal_GB0002 FKF_KGF_Optimal_GB0003 FKF_KGF_Optimal_GB0004

 

Az elmúlt három év alatt 901-re emelkedett a járművek száma a cégnél, és jelentősen megemelkedett a kötelező is. Idén januártól az FKF már közel 93 milliót fizet évente.

FKF_KGF_Reticulum0001 FKF_KGF_Reticulum0002 FKF_KGF_Reticulum0005 FKF_KGF_Reticulum0006

Ha összehasonlítjuk a két szerződésben található táblázatot és az idei darabszámot, vagyis a 901 gépjárművet vesszük alapul, könnyen kiszámítható, hogy valójában több mint 21 millió forint a különbség évente, vagyis a három éves szerződés alatt 63 millió forinttal költ többet kötelezőre az FKF.

FKF_KGF_osszehasonlito_tablazat

Természetesen megkerestük az FKF Zrt-ét, mert kíváncsiak voltunk miért volt szükségük drágább kötelező biztosításra. A cég szerint a díjak összehasonlítása szempontjából a 2016. év utolsó és a 2017. év első negyedévet szükséges vizsgálni, valamint a két szerződés között eltelt idő alatt bekövetkezett piaci és egyéb változásokat; vagyis a piaci díjak emelkedését, a kárstatisztika alakulását, valamint a fedezetbe vont vagyontárgyak összetételét és mennyiségét. Mint írják 2016 utolsó negyedévében 23.326.937 forintot fizettek kötelezőre, az idei első negyedévben pedig 28.972.377 forintot, vagyis ők is elismerik, hogy negyedévente 5 millióval többet.

CASCO – trükkös csökkenés

A casco biztosításnál nem ennyire látványos az FKF-es mutatvány, viszont sokkal trükkösebb. 2014-ben 159 autóra kötött casco biztosítást az FKF, ami ekkor éves szinten 23,5 millió forintba került. Az összeg az évek alatt kicsit emelkedett, 2016. utolsó negyedévében 6.835.249 forintot fizettek.

FKF_CASCO_Optimal_GB0001 FKF_CASCO_Optimal_GB0002 FKF_CASCO_Optimal_GB0003 FKF_CASCO_Optimal_GB0004 FKF_CASCO_Optimal_GB0005

A casco biztosított járművek száma alig változott az évek alatt, 159-ről, 166-ra emelkedett, a díj viszont az új szerződésben 6.251.903 forintra, 583.000 forinttal csökkent.

FKF_CASCO_Reticulum0001 FKF_CASCO_Reticulum0002 FKF_CASCO_Reticulum0005 FKF_CASCO_Reticulum0006

Van azonban egy kis szépséghibája a szerződésnek. Amíg a korábbi casco szerződésben törésnél és lopásnál is a kárösszeg 5 százaléka, vagy minimum 20 ezer forint volt az önrész, addig az új szerződésben ez 10 százalékra és százezer forintra ugrott.

FKF_CASCO_Optimal_GB0004 FKF_CASCO_Reticulum0005

Biztosítási szakemberek szerint milliós veszteséget okozhat a cégnek az önrész módosítása, amit a díjcsökkenés nem fog tudni kárpótolni.

Az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. arra a kérdésünkre nem volt hajlandó válaszolni, hogy szerintük előnyösebb vagy rosszabb-e a most megkötött casco és kötelező szerződésük, mint a korábbi.

Kisberk Szabolcs